onsdag den 22. juli 2009

"Gammeldags generende Planter "

Magnolia ALTHEA Yarrow og penge-plante .... jeg besluttet at tage
en tur omkring det gamle hus dag observationssystemer min verden.
Jeg bor i et typisk gamle, sprawling, en-historie
sydlige bondehus med bred Vindfang mod syd og vest.
Da jeg flyttede her, landskabspleje fortalte mig nogen
gang boet her, som elskede blomster og buskads. hundrede
år siden, disse planter ikke blev anset for "gammeldags " eller
en generende. de stadig trives omkring mange gamle homesteads ned
hvert land vej i Syd.

på n / vestlige hjørne af værftet er en høj smuk magnolia, stadig
blomstrende i slutningen af juli varme. efter blomstrende, den bælg modnes med lyse
læbestift-røde frø, mad for pileated woodpeckers, der stadig er her i
landdistrikternes skovarealer. Jeg har hørt Magnolia rødder spredes ud til
mere end dobbelt så dripline, en god tilpasning til et vandindhold-kærlige
træ, men nogle gartnere hævder, at de "håndteringshåndtag " vandet væk fra andre
planter. de scatter deres enorme tørre blade hele; dette selvbetjeningsarrangement mulching er
en anden vand bevare vane. frem for alt dette er mest bothersome til dem
der foretrækker en ryddelig raked værftet ..... sådan en rodet træ!
i vinteren, den blanke stedsegrønne blade er populære julegaver
grønt for kappe. denne eftermiddag, som jeg står på verandaen, deres stærke
sød lemony duft flåd i den varme brise.
en blomstre vil opfriske et helt rum.

hele min front veranda der er en gammel ALTHEA hedge, også kaldet "steg af Sharon. "
deres store trunke og mange filialer gøre mig tror de alle blev plantet på
samme tidspunkt, hvor huset blev bygget, til at blødgøre de skarpe linjer i veranda.
de er den fælles form, blomstring i steg og blegere lyserød, og foretag en dejlig
privatliv hedge med og generøs skygge. de er nu 10 'høj, og selv om den
veranda ansigter vest, jeg nyde deres skygge sidder på gyngen, både for deres
privatliv skærmen og dejlig sommer blooms. klager over dem er næsten dumt:
deres uinteressante frø bælg ophold på i vinter, og de producerer gerne
grasserende ukrudt med frøbedsplanter overalt. ALTHEA er en ikke-indfødte fra Indien,
og gerne en anden invasive udlænding, engelsk liguster, den har gjort sig comfy i
solrige syd. ukontrollabel, medmindre nøje trukket op årligt. problem løst.

Den vilde hvide Yarrow (millefolium) liv omkring de sandede jord langs
indkørsel og på den klippe væg terrasse. Det er barske, tager til dårlig jord og varm søndag.
Den luftige ferny blade er ret attraktiv, selv om den fælles Yarrow's blomster
er en unimpressive mat hvid.
sin aggressive rhizome-spredning vane synes at være skræmmende at nogle gartnere,
men jeg har konstateret, at selektiv klipning et par gange i løbet af sommeren
normalt tager sig af det. Yarrow blev ikke bragt her for sin skønhed ved
tidlige bosættere. Det er et velkendt lægemidler urterige anvendes knust frisk for sår og
tørret i te for febre og respiratorisk sygdom.
denne "gammelt timey " herb er velkomne her.

penge-anlæg (lunaria) er langs woodsy kant modsat magnolia, samt
når den beslutter sig for at leve. de er toårige, det første år planter med deres
scalloped hjerte-formede blade er spredt blandt de modne dameunderbukser med
deres spidsværdier af lilla pink blomster. der er altid mange blomstrende planter kommer langs.
deres rigelige igen Udsaed vane, der trækker hele semi-lyssky dele af værftet,
og viser op adgang forbudt i formel senge synes at være de generende faktor.
på den anden side, når det tørrede grene af deres gennemskinnelig seedpods er
populært med blomst arrangers overalt. den grønne diske modnes til
papery hvid runder, i hvert fald ligner en fuld månen, eller mønter ....
men et andet fælles navn er "ærlighed " og jeg kan ikke se, at forbindelsen
til et anlæg kaldes penge.

Jeg har netop vandrede den vestlige side af mit hus, og fundet den landskabsarkitektoniske
meget behagelig og komplementær til de strækninger i det gamle sted.
disse træer, buske og blomster er hårdføre, langvarig, attraktiv, og
kræver meget lidt vedligeholdelse.
deres ensartethed som landskab planter viser, at de werent altid
undgås, da problemet planter. måske er det tid til at genoverveje dem.

min plan er at skrive om den fælles gammelt timey eller hjemmehørende planter og buske
som jeg går rundt hver side af huset. selv om jeg plantet mange blomsterbede
og haver her, og holder en sommerfugl / kolibri køkkenbords-type haven
omkring den lille drivhus, det synes mange planter kommer og går - med tiden --
mens "paria " planter trives.

indtil næste gang ... vty Johanna-Lea