søndag den 25. oktober 2009

inklings af efteraaret

som vi nå denne tid af året, i slutningen af sommeren i Georgien, temperaturer
kan stadig området op i varm klæbrig eftermiddag. den faktiske sæsonmæssige skift begynder
-næsten ubemærket-in tidligst falde som vi langsomt begynder at køle ned.
i verden af klimaanlæg, er mange folk helt uvidende om de små
tegn og ændringer i naturen, at annoncere ankomsten af falde.
Det forekommer mig et sådant tab, der skal så fjernes fra verden omkring dem.
Jeg føler mig velsignet at leve væk fra luft og lys forurening af byen ...
ud af, hvor sanserne kan opfatte den mindste forslag i efteråret i luften.

Der er mange tegn på, at angive drejning af sæsonen. hvis jeg begyndte at
over dem alle, ville min post være ulidelig lang! Jeg kan destilleres i tre særskilte
ændringer; 24 år empiriske beviser viser sig at være helt nøjagtig her i
Midt ga. det ville være meget interessant at vide, at \ "inklings \" i efteråret,
i dit område .... uanset hvor du bor [undtagen måske på ækvator]
der er bundet til at være tip. Jeg vil gerne høre dem.

årenes løb, har disse tre indlæg er blevet meget pålidelige. det starter
med let overgang til kølighed i slutningen af august nætter, der fører ind
mere og mere tågede morgener. Jeg får meget tidligt op om sommeren til at arbejde
uden og få vanding gjort .... Det er ubehageligt varmt ved 9-ish.
nu har min morgen-tid strakte sig ud i lange sessioner af beskæring og
repotting den bonsai i den tågede luft-disse behagelige overskyet timer
ofte varige 'til næsten frokosttid. fugtighed dråber og komfort niveauerne stige
løbet af de firs graddage. i mit gamle hus, med vinduer åbne,
Natteluften kræver en let tæppe - tidlige morgener kan få en lidt kølig.
for dem, der bor klima-kontrollerede liv, også dette går, unfelt.

sammen med tåge kommer de spiderwebs. tågen hænger på dem som dekoration,
gøre dem synlige overalt. Edderkopperne er meget aktive og synlige i
haven, omkring drivhuseffekten og trukket fra træ til træ. gå udendørs
det første om morgenen, er ikke en spider-phobe! du er for evigt aftørring
webs fra dit ansigt, samt lejlighedsvis fordrevne beboer ...
Der er tre store, sorte og gule haven edderkopper, der lever i døren
af de drivhusgasser, der er forankret til klatreroser. Jeg hader at forstyrre dem
når jeg har til vand, men de vender tilbage, så den jagt der skal være god.

en meget gammel sort valnøddetræ er ved siden af den meget gamle skur bag huset.
hendes filialer bue højt over min baggård. i Ohio de er ganske almindelige,
men du ikke ser mange, her på kanten af Piemonte.
dette bedstemor er matriark af højen, for jeg har flere gode størrelse
træer rundt i det levende hegn og en ud i et græsareal.
Hvis jeg skulle holde op med at slå græs [og hendes mange planter]
der ville være en plantage af valnøddetræer fortrængning huset.

dette træets blade er altid en bleg grøn, og de begynder at gul i slutningen af august.
næsten med det samme, en lejlighedsvis blad dråber i brisen. i første dette fortsætter
uden stor ståhej, men på en blæsende dag, er en gylden hektisk et klart signal
til den opmærksomme øjne. Jeg har boet her længe nok til at erkende den besked
i den første falder blad. men bestemt bebuder fremkomsten af falde.

Morgen tåger, spiderwebs og et faldende blad ... disse tre begivenheder følge
ændringer i temperatur og vejr, som igen udspringer af
jordens drejning vej rundt om solen.
de alle er så tæt forbundet, virkelig sammenkoblede dele af hele skift.
udseendet af den ene efter den anden fører ind i vores perfekt vejr på dette
tid af året ..... Det inklings af efteråret.
Jeg vil gerne tage nogle indsatser på naturens forudsigelser.

som det er min vane, jeg har skrevet haiku om disse tre ting, mange gange.
Jeg vil grave rundt i mine notesbøger og finde et par .... Men min anden vane er
litterære DIS-organisation med mange papirer og tabletter i DIS-array.

Måske næste gang.
vty, j-lea